Czym jest odporność?

Czym jest odporność?

Czym jest układ odpornościowy?

Funkcją układu odpornościowego jest sprawna identyfikacja, a także likwidacja tak zwanych patogenów, które atakują organizm, przy równoczesnym zachowaniu tolerancji na własne żywe i zdrowe komórki oraz tkanki. Brzmi zagmatwanie? To prościej! Chodzi o to, aby nasz układ odpornościowy i zawarte w nim komórki odpornościowe – limfocyty chroniły nas przed chorobami, nie niszcząc przy tym własnego organizmu.

Kiedyś zapytałem kolegę co tak często choruje. Odpowiedział mi, że “ma po prostu słabą odporność i tyle” – jakby to było coś czego nie można zmienić. Owszem, istnieją choroby, które mają permanentny wpływ na układ odpornościowy. W wielu przypadkach nad poprawą odporności można pracować. Jak z dobrym treningiem – trzeba przeanalizować swój styl życia, dokonać pewnych obserwacji i wdrożyć odpowiedni plan!

Zdrowy sen

Organizm przemęczony jest o wiele bardziej podatny na infekcję. Dorosły człowiek potrzebuje ok. 8 godzin snu dziennie. Podczas głębokiego snu, wzrasta ilość limfocytów w organizmie a w szyszynce wytwarza się melatonina, która jest odpowiedzialna m.in. funkcjonowanie układu immunologicznego i za nasz dobowy rytm dnia. Zadbaj też o jakość tego snu – staraj się wyciszać przed pójściem spać, nie korzystaj z urządzeń elektronicznych.

Dieta czyni mistrza!

Nie będzie odkryciem powiedzenie, że jesteś tym co jesz. Nasza dieta ma ogromny wpływ na zdrowie! Zależy od niej też Twoja odporność. Warzywa, owoce – szczególnie te bogate w oksydanty i witaminy A, C, D i E które mają ogromny wpływ na budowanie odporności.

Bądź aktywny!

Sport to nie tylko budowanie wymarzonej sylwetki. Według zaleceń WHO dorosły człowiek powinien zażywać  150 minut umiarkowanego bądź 75 minut intensywnego wysiłku fizycznego w tygodniu. Ruch wpływa pozytywnie na układ naczyniowo-sercowy oraz właśnie na odporność. Pamiętaj o wcześniej wspomnianym wypoczynku – przetrenować się też nie sztuka!

Ogranicz używki

Palenie papierosów i picie alkoholu może źle wpływać na wchłanianie m.in. witaminy C i innych mikroelementów.

Dbaj o siebie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *